Prednáška bývalej žurnalistky CBS News, Sharyl Attkinssonovej

Publikované:14. marca 2019, 14:23
Zdroj:TEDxUniversityofNeva:https://www.youtube.com/watch?v=-bYAQ-ZZtEU
Preklad:Ing.Imrich Galgóczi

Vďaka samoľúby komunikačných médií a záujmu veľmocenskej propagandy a reklamy, dostávame často len veľmi malý kúsok z pravdy. Niektoré záujmy majú neobmedzené množstvo peňazí a času na vytvorenie nových metód pre ovplyvnenie nášho presvedčenia…

Pozrime sa na fiktívny príklad inšpirovaný životom. Predstavte si, že ste si vedomí noviniek o novej štúdii o novom lieku, znižujúca hladinu cholesterolu, s názvom Kolextra. Podľa dobre známej štúdie je Kolextra taká účinná, že lekárom sa odporúča predpisovať aj pre zdravých dospelých a dokonca aj pre deti, ktoré nemajú vysoký cholesterol. Nie je to príliš pekné na to, aby to bolo pravdivé? Vy ste ale šikovný, takže sa rozhodnete pozrieť sa na veci trošku dôkladnejšie. Za pomoci prehliadača Google sa pozriete danú vec, ktorú pre istotu preveríte aj na sociálnej sieti Facebook a Twitter, vyhľadávate Wikipédiu a neziskové WebMD a dokonca si prečítate pôvodnú štúdiu vo vedeckom časopise, publikovanú expertmi. Všetky informácie potvrdzujú účinnosť Kolextry. Sem tam sa objavia aj negatívne poznámky, ktoré spomínajú potenciálny vzťah medzi liekom a vývojom rakoviny, ale tie neberiete do úvahy, pretože lekári sú odborníci a vzťah s rakovinou nazývajú anekdotami a tvrdia, že tí, ktorí to vyhlasujú, sú blázni a idioti. Dozviete sa tiež, že váš lekár sa práve zúčastnil lekárskeho seminára, kde jedna z prezentácií potvrdila účinnosť Kolextry. Takže s niekoľkými vzorkami (ktoré dostanete zadarmo) produktu a receptom na Kolextra, budete opúšťať ambulanciu svojho lekára. Môžete vyhlásiť, že ste dôkladne danú vec preverili. Ale čo ak je to všetko len zdanie? Čo ak informácie, ktoré ste našli, sú falošné? Čo ak sú dobre premyslené príbehy formulované určitými neviditeľnými záujmami, ktoré sú určené na manipuláciu vášho názoru? Truman show je alternatívna realita, ktorá vás obklopuje zo všetkých smerov.
Vďaka samoľúby komunikačných médií a záujmu veľmocenskej propagandy a reklamy, dostávame často len veľmi malý kúsok z pravdy. Niektoré záujmy majú neobmedzené množstvo peňazí a času na vytvorenie nových metód pre ovplyvnenie nášho presvedčenia, zatiaľ čo ich úloha je v tomto procese skrytá. Klamlivé a astroturf-metódy sú v súčasnosti už dôležitejšie ako tradičné lobovanie. Celý priemysel je už vybudovaný na tejto metóde vo Washingtone. Čo je astroturf (umelá tráva)? Narušenie iniciatív, ktoré sú budované zdola.
Takže falošná iniciatíva zdola. Astroturf je, keď politické, obchodné alebo iné, zdanlivo nezávislé a zdola idúce iniciatívy sa snažia presvedčiť a ovplyvniť váš názor, napríklad spustením blogov, stránok Facebook a Twitter, reklám, alebo zverejňujú redaktorské alebo jednoduché príspevky. Podstatou astroturfu je presvedčiť ľudí, že konkrétny cieľ má širokú podporu alebo odpor, keď v skutočnosti tomu tak nie je. Astroturf sa tak snaží ovplyvniť alebo zmeniť váš názor, že medzitým vás presvedčí, že vy na celú problematiku sa pozeráte nezávisle a nezainteresovane.
Tí, ktorí aplikujú túto metódu, sa snažia urobiť kontroverznou osobnosťou tých, ktorí s nimi nesúhlasia. Útočia na spravodajské organizácie, ktoré zverejňujú správy ktoré sa im nepáčia, napádajú ľudí ktorí odhalili pravdu, politikov, ktorí sa neboja klásť zložité otázky, a novinárov, ktorí majú odvahu o tom písať. Úmyselne nafúknu rôzne kanály s toľkými protichodnými informáciami, že človeku odíde chuť od ďalšieho bádania a odmietne všetko, dokonca aj pravdu. Skúšajú napr. , aby ste v mori informácií stratili vzťah medzi škodlivými vedľajšími účinkami lieku, povedzme napríklad vzťah medzi očkovaním a autizmom, robia to tak, že do sociálnych sietí navalia nekonzistentné množstvo protichodných platených štúdií (čiže štúdia na objednávku podľa želania- vl. pozn) a odborných recenzií, čím ozajstnú pravdu zmätú na nepoznanie. A potom je tu Wikipédia. Je sen Astroturf -u. Stránka, ktorá je známa ako encyklopédia, ktorú môže ktokoľvek editovať, v skutočnosti nemôže stáť viacej tak ďaleko od predpokladu, ako je to v skutočnosti.
Anonymní redaktori Wikipédie spravujú a spoločne organizujú stránky Wikipédie podľa potrieb určitých špeciálnych záujmov. Niektoré zmeny sú blokované, iné sú obrátené, ak je to proti ich záujmom. Pozmenia alebo odstraňujú informácie, hoci to je v rozpore s vlastnou politikou Wikipédie. Šéfredaktor môže vždy prepísať a upraviť bežných editorov, ktorí si myslia, že môžu upravovať Wikipédiu, pričom ešte ani najjednoduchšie nepresnosť nemôžu opraviť. Skúste pridať podčiarkník vybavený faktami, alebo opraviť akékoľvek údaje na akejkoľvek karte Wikipedie a puff, opravu niekedy za pár sekúnd obrátia späť, a nič ste nezmenili.
V roku 2012 sa Philip Roth, známy autor, sa pokúsil opraviť chybu niektorého z postáv vo svojej knihe, presnejšie povedané, v popise inšpirácie postavy, čo bolo vo Wikipédii zlé. Akokoľvek sa snažil, redakcia Wikipedia neumožnila opravu. Neustále zmenili jeho korekcie na dezinformáciu. Keď Roth konečne dosiahol, aby sním niekto aj komunikoval od Wikipédie, čo nebolo ľahké, snažil sa zistiť, čo bolo príčinou problému, bolo mu povedané, že nie je dôveryhodným zdrojom seba samého.
O niekoľko týždňov neskôr vypukol veľký škandál, keď sa ukázalo, že manažment Wikipédie urobilo obchodné ponuky zákazníkom, ktorí sú ochotní za protihodnotu napísať pozitívnu propagandu na stránku, čo je v ostrom kontraste s ich vlastnou politikou. Možno práve preto je možné, keď porovnáme publikované informácie ohľadom niektorých odborných lekárskych štúdiách s údajmi na Wikipédii, zistíme, že Wikipedia je na 90% v rozpore so skutočným výskumom. Nikdy nemôžete plne veriť informáciám na Wikipédií.
Vráťme sa teraz k prípadu fiktívného lieku zvanej Kolextra a s ním súvisiacej bádateľskej činnosti. Ukazuje sa, že príspevky na Facebooku a Twitteri, ktoré sa zmienili tak pozitívne o lieku, boli zaplatení odborníci, ktorých najal výrobca na propagáciu lieku. Stránka Wikipédie je pod dohľadom špecializovaného editora, ktorého platí farmaceutický výrobca. Farmaceutická spoločnosť tiež optimalizovala výsledky vyhľadávania Google, takže nie je náhoda, že ste natrafili na pozitívne hodnotenia tejto údajne neziskovej organizácie. Samozrejme, nezisková organizácia bola založená a financovaná tajne farmaceutickým výrobcom. Farmaceutická spoločnosť tiež financovala štúdiu pozitívneho obrazu, využijúc všetky svoje právomocí nad redaktormi k tomu, aby o rakovine – ako potenciálnom nepriaznivom vedľajšom účinku lieky, sa ani len nezmienili. Ďalej, lekári, ktorý verejne chválil Kolextru, a jeho vzťah s rakovinou nazvali anekdotou, snažiac takto zosmiešniť kritikov lieku, nazvať ich hlúpymi a šialenými idiotmi, a možno aj v Štátnom poradnom výbore prítomný člen/členovia zodpovedný za udeľovanie licencií na lieky, sú tiež plateným farmaceutickým konzultantom. Pokiaľ ide o vášho všeobecného lekára, ktorí sa zúčastnil lekárskej konferencie, kde zdôrazňovali pozitívne hodnotenie lieku, sponzoroval farmaceutický výrobca, ako je to aj v prípade mnohých pravidelných doktorandských kurzov. Samozrejme, keď informačné kanály písali a hovorili o štúdiách, kt. vyzdvihovali pozitívne výsledky lieku, o tých veciach nehovoria. Zo života by som mohol priniesť celý rad osobných skúseností a prípadov. Pred niekoľkými rokmi ma CBS požiadala, aby som sa pozrela na jednu publikovanú štúdiu, ktorú vykonala nezisková Národná Nadácia pre výskum spánku. Podľa tlačovej správy, štúdia zistila, že krajina trpí skutočnou nespavosťou bez toho, aby o tom vedela. A povzbudzuje vás, aby ste sa na to opýtali svojho praktického lekára. Niektoré veci už na prvé počutie vzbudili pozornosť. Hneď ako prvé som spoznal vetu „požiadať o stanovisko všeobecného lekára“, ktoré je jednou z najobľúbenejších propagandistických fráz vo farmaceutickom priemysle. Vedia, že ak sa vás podarí dostať k lekárovi a spomeniete tento problém, s najväčšou pravdepodobnosťou ambulanciu opustíte s receptom na najnovší liek, ktorý existuje na trhu.
Po druhé, nakoľko môže byť epidémia nespavosti vážna, o ktorom nevieme ani to, že existuje? Pravda?
Netrvalo dlho zistenie, že neziskovú Národnú Nadáciu pre výskum spánku, ako aj a štúdia – ktorá ani nebola štúdia ale verejný prieskum -, je sponzorovaná jednou a tou istou farmaceutickou spoločnosťou, prinajmenšom čiastočne, ktorá práve vyšla na trh s novým liekom Lunesta. S práškom na spanie. Tento článok som napísal na žiadosť CBS, kde sa samozrejme spomína, kto stoji za neziskovým subjektom, ktorý financuje prieskum, takže diváci môžu zvážiť informácie, ktoré majú k dispozícii. Všetky ostatné spravodajské kanály informovali o prieskume bez toho, aby sa na vec pozreli dôkladnejšie a prečítali tlačovú správu. Neskôr, Columbia Jourmalism Review nastavila prípad ako príklad, a spomenula, že jedine CBS si vzala tú námahu a pozrela sa za skutočnými faktami, dôsledkom čoho odhalila konflikt medzi správou a prieskumom. Teraz si pravdepodobne myslíte, čo môžete urobiť Vy. Veď ja som myslela, že som všetko dôkladne preverila.
Ako môžem oddeliť fakty od fikcie, keď aj skúsených novinárov vedia tak ľahko oklamať? Existuje niekoľko stratégií, ktoré môžem s vami podeliť a ktoré vám môžu pomôcť rozpoznať propagandu a astroturf. Ak človek vie, čo má hľadať, všade rozpozná tieto „rozprávajúce“ znamenia. Pre komunikáciu typu astroturf, je typický rebelský jazyk, ako sú slová hlúpy, blázon, idiot, paranoidný, klamár, falošný alebo sprisahanecký. Títo ľudia vždy tvrdia, že ich účelom je odhaliť anekdotické a pseudo-správy, ktoré však vôbec nie sú anekdoty. Použitie spomínaných slov je dobre osvedčená metóda pre tento cieľ.
Dajte si pozor na špeciálne záujmy útočiace na otázku! Venujte tomu pozornosť, keď je napadnutá osoba alebo organizácia, namiesto spochybnenia faktov. Môže ísť o astroturf. Osoby, útočiace s takýmto zámerom, svoj vlastný otvorený skepticizmus, namiesto odhalenia ľudí vykonávajúci špatné veci, vždy majú nasmerované voči ľuďom, ktorí sa snažia odhaliť zlo. Inými slovami, namiesto spochybnenia moci, spochybňujú ľudí spochybňujúci moc. Možno takto lepšie pochopíte: je to niečo také, ako keď dáte dole okuliare a očistíte ju a znova si ju dáte hore. Vtedy zistíte, aké boli predtým zašpinené.
Nemôžem objasniť tieto prípady, ale dúfam, že informácie, ktoré ste práve dostali, sú dostatočné na to, aby vás motivovali k tomu, aby ste si prinajmenšom dali okuliare dole a očistili ju, aby ste sa stali múdrejším spotrebiteľom v tejto čoraz viac umelej, platenej realite.

Pridaj komentár