Glykemický index a glykemické zaťaženie

Publikované:28. júla 2019, 17:28
Zdroj:Szendi Gábor
Preklad:Ing.Imrich Galgóczi

Schopnosť každého jedla zvýšiť hladinu glukózy v krvi je charakterizovaná dvoma údajmi. Glykemický index (GI) sa týka stupňa, v akej miere dané jedlo zvyšuje hladinu glukózy v krvi a inzulínu počas absorpcie. Glykemické zaťaženie (GL) vám povie, aké veľké zaťaženie predstavuje celkový obsah cukru v konzumovanej potrave , čiže ako dlho bude trvať zvýšenie hladín cukru a inzulínu v krvi. Jedlo môže mať vysoký glykemický index, to znamená, že spôsobuje vysoký vzostup glukózy v krvi a inzulínu, ale ak je nízka glykemická nasýtensť, je tento účinok krátky. Napríklad raňajková cereálie má glykemický index 81 (maximum je 100) a glykemickú nasýtenosť 70. Obidve hodnoty sú veľmi vysoké, takže ich konzumácia vyvolá dlhý čas vysoké hladiny inzulínu. Jablčná šťava má 38 a 6, to znamená, že vyvolá menšie a kratšie zvýšenie hl. inzulínu. Tieto dve vlastnosti nie vždy ukazujú skutočný účinok skonzumovanej potravy. Dobrým príkladom je fruktóza, ktorá nevyvoláva inzulínovú odpoveď, ale z dlhodobého hľadiska spôsobuje inzulínovú rezistenciu. Podobne problematické sú mlieko a mliečne výrobky (okrem syra), ktoré nemajú veľmi vysoký GI, napriek tomu ale vyvolávajú vysokú inzulínovú odpoveď.

Pridaj komentár